tisdag 14 januari 2014

För få inlägg!! Liten sammanfattning 2013

Att skriva här på bloggen har långt ifrån blivit en rutin, så här kommer ett "massinlägg" med de bilder jag hittar som snabbt sammanfattar fiskeåret 2013.

Det har varit ett trögt år med svårtrugade gäddor. Min topplista för året, om jag minns rätt är följande:
1. 10'069 gram     (Ismete)
2. 9,6  kilo            (Jigg)
3. 8,5 kilo             (Ytbete)
4. 7,9 kilo             (Jerkbait)
5. 7,8 kilo             (Ismete)
6. 7,7 kilo             (ismete)
8. 6,5 kilo             (Tailbete)
9. 6,4 kilo             (Ismete)

Det har även blivit några gäddor över 5 kilo men de har jag inte riktigt koll på och inte heller bilder på...

9,6 kilo, 115,5 cm lång. Tog på en lunker city shaker under abborrfiske. Fiskade med ett jiggsspö, kastvikt upp till 12g, så  det blev en riktigt spännande och rolig drillning.

8,5 kilo, 104 cm lång. Tog på en buzzer över ca 4 dm djup. Högg tre gånger innan den fastnade så var riktigt spännande!

7,9 kilo och 108 cm lång. Liten rolig historia kring denna fisk. Jag och Petter var med på bleking gäddfestival. Eftersom det gick skit rent ut sagt första dagen så struntade vi i att anmäla oss andra dagen men stack ut och fiskade ändå. Vid tvåtiden klev denna madam på och visade sig "inofficiellt" vara gäddfestivalens tredje största gädda.

7,8 kilo. Jag och min bror Jon var och ismetade. Som synes hade vi grymt väder och var en av vinterns bästa dagar. Vi båda låg faktiskt och sov och vaknade av att det  pinglade till i bjällrorna på våra vippor. Förvånade blev vi då det visade sig vara dubbelhugg. Ännu mer förvånade blev vi när det visade sig vara gäddor på 7,9 respektive 8,1 (den på mattan)!

6,5 kilo. Också ett riktigt bra minne. Stod från land och kastande med betet i bild. En "Woody-tail" som Petter gjort, ett kanonhugg och riktigt kämparglad gädda! (Tailen gjorde jag själv och är inte den snyggaste, men fungerade fint. Tog en 5a minuterna senare på samma plats)

Vikt och längd okänd

Visst det är ingen gädda men jag måste ju lägga in mitt nya PB på abborre. 1609 gram! Fick även med den på film, snabbt och halvseriös redigering med ganska dålig kvalité men det går att stå ut med ;)

Här kommer även lite bilder på gäddor andra fångat då jag varit med!

9,4 kilo och 120,5 cm lång. Fångstman Adam Ingvarsson.

8,2 kilo. Fångstman Adam Ingvarsson.

Nedan ligger två klipp med 8,2 kilos gäddan ovan, i ordningen fångst och release :)
(Filmat med mobil)

Vikt, längd okänd. Fångstman Petter Clarberg

Vikt 5'555 gram. Fångstman Adam Ingvarsson

Var faktiskt inte med  när denna togs. Men ett par veckor innan krokade jag exakt samma fisk, och hur vet jag det?
Troligen på grund av bristande tillsyn av utrustning gick linan av i mitt mothugg och lite otroligt var att krokarna fortfarande satt kvar i mungipan då den senare fångades. Vikt 8,7 kilo och fångstman Albin Gustafsson.

Det var som sagt lite från 2013! Jag ska försöka bli bättre på att göra inlägg så titta gärna in igen eller prenumerera.
Ha det gott och skitfiske!
Mvh/ Emil

måndag 10 juni 2013

Mien-tail

Jag har lite smått börjat gjuta mina jerkbaits i polyuretan som är ett riktigt hårt och hållbart material. Lite häftigt att det stelnar efter bara några minuter också. Relativt smidigt när man bor i lägenhet.
Tillverkningen av träbeten är dock lite mer omständig, mitt i centrala Karlskrona och ca 6 mil till min verkstad. Detta gör att jag får passa på att göra ett lite större parti med träbeten när jag är i föräldrahemmet, det är faktiskt träbeten jag tycker är roligast att både fiska med och tillverka.

Detta är också min första jerk-tail jag någonsin gjort. Man har ju både hört och sett hur effektiva tailbeten ska vara när det är lite kallare i vattnet, de är dessutom riktigt coola! Kommer definitivt göra fler jerk-tails, men även vanliga tailbeten.
Funderar också på att utöka min tillverkning lite så att jag kan börja sälja lite, har blivit en del efterfrågan på mina beten vilket är riktigt skoj!

Mien-tail i gäddfärg kommer med all säkerhet vara en av standardfärgerna

onsdag 8 maj 2013

Drömgränsen spräckt!

Vi alla gäddfiskare drömmer om att komma över den magiska 10-kilosgränsen. Jag har i många år strävat efter just detta men har aldrig riktigt nått ända fram.
En vacker dag så ändrade detta sig.

Jag var ute och ismetade med min bror på min absoluta favoritsjö, en sjö med stor potential. Det var en vacker dag med solsken och ganska kraftig kraftig vind. Vi hade endast fått några snipor och man började smått att tröttna. När min bror var tvungen att bege sig på grund av jobbets förpliktelser funderade jag på att plocka ihop. Som tur väl var så är man envisare än en åsna och valde att härda ut.

Ungefär en timme efter att min bror åkt fäller vippan längst bort. Beväpnad med min "hanteringskasse" innehållande vågsäck, avkrokningsmatta, måttband, våg och tänger begav jag min mot det utlösta spöt. I vanliga fall hade jag även haft med mig min kamera på ett stativ jag alltid ställer upp vid drillningen. Men ca. en halvtimme tidigare kom det en kastvind som blåste omkull stativet och slog min kamera i bitar. (oerhört typiskt)

Väl vid hålet ser jag att linan långsamt löpa ut och jag tar mig tid att lägga fram avkrokningsmattan. Jag tar upp spöt och gör mothugg. Det är stumt och känns att det är en lite bättre fisk. Fisken följer med ganska lätt men trycker längs botten. Först när den närmar sig hålet och jag sätter press på den uppåt gör den sin första rusning. Och en rejäl sådan. Linan bara sprutar ut och gäddfrossan kommer krypandes. Tankarna rusar genom huvudet. Kanske är den större än jag först trodde, kanske det kan vara nytt rekord, kanske är det en 10+?

Efter tre kraftiga rusningar börjar hon att tröttna och jag får för första gången se henne i hålet. Pulsen stiger ännu mer, visst måste det vara PB! Man hoppas att krokarna sitter bra och att man inte gör bort sig så att den släpper. Efter en sista rusning får jag upp henne till hålet igen och gälgreppet sitter. När jag lyfter henne ur hålet kommer jag ihåg att jag tänkte - Jaha, det är så här det är att få en tiokilos..

Glädjen är stor och väntan att få väga henne olidlig. Hon mätte 116 cm lång och hade en omkrets på 51 cm. Vågen visade 10'069g. Endast 69 gram till godo men fullt tillräckligt!
Efter ett par foton med mobilen får hon gå tillbaka. C&R ska alltid tillämpas på större gäddor.

Jag hoppas på att få se henne igen då hon blivit ännu större. Och jag tror och hoppas på att hon är den första av många kommande tio-plussare!

Skitfiske på er!
/Emil Cedlund

tisdag 19 mars 2013

Abukah Lures

Hej! Jag heter Petter Clarberg och har tillsammans med Emil hand om den här bloggen. Det har tagit lång tid för mig att skriva mitt första inlägg, men den som väntar på något gott..... ;)

Som sagt är jag och Emil fiskebuddies samt mycket bra vänner även utanför fisket. Vi fiskade första gången tillsammans för många år sedan, men det var först för drygt ett år sedan vi började fiske riktigt mycket tillsammans.
Jag älskar att bygga beten. Att få fånga en gädda på något man gjort själv är grymt! Jag har än så länge gjort ett 20-25-tal beten och jag tycker det ser bättre och bättre ut för varje bete. Den största nackdelen med mitt betesbyggande är att jag precis har flyttat till Karlskrona och får åka en lång väg för att tillverka mina beten för att sedan ta hem dom för att lacka och måla.
Min signatur är Abukah. Är en låååång historia bakom namnet som är för lång och ointressant för att tas upp.

Här på bloggen ska jag passa på att visa upp mina beten samt fiska med dom och se om jag kan få presentera min första 10+ !

Här ser ni 3 av mina senaste verk. Tånglaken, Papegojan och ett Custommålat bete.

På återseende! MVH Petter "Abukah" Clarberg

torsdag 7 februari 2013

Abstinens och en liten överraskning!

Nog för att inte vinterfisket är väldigt roligt längtar man ändå tills isarna släpper och man kan börja fiska på öppet vatten igen. Jag satt igår och förberedde min jerkbaitutrustning med ny lina inför den kommande säsongen då jag inte kunde hålla mig längre. Jag kom och tänkta på en å där jag känner till ett lugnvatten precis nedanför en liten fors som säkert skulle va öppet vatten på. Jag bestämde mig direkt för att jag skulle dit och prova några kast.

När jag kommer dit så är det så högt vattenstånd att det är översvämmat kring kanterna, men som tur var till min fördel. Isen hade i stort sett lyckats lägga sig i hela vägen fram till kanten på djuphålan jag ämnat fiska i, och den var så pass tjock att den utan problem höll att gå på.

Jag tog endast med mig ett bete idag. Ett bete som jag väntat allt för länge på att testa och som faktiskt jag och Petter gjort tillsammans. Petter tillverkade själva kroppen medan jag fick äran att måla det. Mitt första och än så länge enda jerkbait som jag själv målat.

Då vi tyckte att den påminde smått om en kexchoklad med sitt bruna rutmönster så valde vi att kalla den "Kexet".

Tyvärr var det ingen gädda som var intresserad av att hugga idag men det gjorde inget. Det var nog för mig att få kasta några kast och se hur Kexet rörde sig i vattnet (grymt fint kan jag erkänna). Och om inte annat så fick jag mig en grymt fin naturupplevelse samt lite frisk luft.

Tänkte även tillägga att efter jag fiskat av den lilla djuphålan gick jag en liten sväng uppströms. Där såg jag att det var spår i snön på en sten i vattnet. Min första tanke var räv. Men efter en närmare titt konstaterade jag att så inte var fallet. När jag skulle se vart spåret kom ifrån såg jag att det både började och slutade vid vattnet. Det slog mig då att det måste vara utter. Jag hade inte den blekaste aning om att det ens fanns utter i mina hemtrakter. Jag blev precis lika snopen som när jag på nästan samma plats såg en kungsfiskare flyga förbi.
 Var det månntro uttern som tagit mina små gäddor som brukar stå i djuphålan ;)